اضطراب چیست؟ علائم اضطراب و انواع اضطراب کدامند؟

اضطراب (به انگلیسی: Anxiety) که به آن دلشوره و یا تشویش هم میگویند و در عموم مواقع با استرس اشتباه گرفته میشود، یک احساس بد و ناخواسته طبیعی اما عموما سالم و لازمه ی سیستم ایمنی بدن است و مشکل اصلی زمانی ایجاد میشود که فردی بیش‌ازاندازه احساس اضطراب و هراس داشته باشد، تا جایی که روند طبیعی زندگی او به کلی مختل شود و حتی ممکن است به یک اختلال حاد سلامت روان دچار شده باشد.

0

اضطراب یک احساس ناخواسته اما طبیعی است و در اصل واکنشی است که بدن شما به استرس های ناشی از چالش های زندگیتان نشان میدهد. هر اتفاقی نظیر ترس از آینده، ترس از امتحان فردا و یا مصاحبه ی شغلی ای که در پیش دارید میتواند عامل استرس و در نهایت اضطراب شود اما آنچه بیماری است اختلال اضطراب و اضطراب مرضی است. منظورمان از اختلال اضطراب این است که یک بازه ی زمانی 6 ماهه بدون اینکه چالش آنقدر ترسناکی در زندگیتان به وجود آمده باشد، دچار اضطراب های شدید و غیر قابل کنترل شده باشید. در این مقاله مقاله از سری مقالات آموزشی سایت راز موفقیت قصد داریم تا علل، علائم اضطراب، انواع و روشهای درمان اضطراب را بررسی می کنیم.


اضطراب چیست ؟

اضطراب (به انگلیسی: Anxiety) که به آن دلشوره و یا تشویش هم میگویند و در عموم مواقع با استرس اشتباه گرفته میشود، یک احساس بد و ناخواسته طبیعی اما عموما سالم و لازمه ی سیستم ایمنی بدن است و مشکل اصلی زمانی ایجاد میشود که فردی بیش‌ازاندازه احساس اضطراب و هراس داشته باشد، تا جایی که روند طبیعی زندگی او به کلی مختل شود و حتی ممکن است به یک اختلال حاد سلامت روان دچار شده باشد.

اختلال اضطراب چیست؟اختلال اضطرابی چیست؟

اختلالات اضطراب، یک دسته از مشکلات بهداشت روانی است که باعث عصبانیت بیش‌ازحد، ترس، بی قراری، دلهره، دل آشوبی و نگرانی می گردد.
اختلال اضطراب موجب تغییر رفتار و احساسات فرد و حتی ایجاد بیماری جسمی می شود. اضطراب خفیف ممکن است مبهم و ناراحت کننده باشد، در حالی که اضطراب شدید می تواند به‌طورجدی زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد.

آمار دقیقی از میزان شیوع اضطراب در میان مردم ایران وجود ندارد، اما در ایالات‌متحده آمریکا 40 میلیون نفر اختلالات اضطرابی دارند. احتمالا میزان اضطراب با شدت های مختلف در میان جمعیت ما بسیار بیش از این رقم باشد. این شایع‌ترین گروه بیماری های روانی در کشور است و همچنین در میان افرادی که عزت نفس پایین و اعتماد به نفس پایین دارند شیوع بیشتری دارد.

خودآگاهی افراد نسبت با استرس و اضطراب

حال با این میزان بالای شیوع به اضطراب آمار آمریکا حاکی از آن است که فقط 36.9 درصد از افراد مبتلا به اختلال اضطرابی، تحت درمان قرار می گیرند.

طبیعی است آمار افراد تحت مداوا در کشور ما بسیار بالاتر است. در این مقاله سایت راز موفقیت قصد داریم تمام جوانب و راه های درمان اضطراب را با هم بررسی کنیم. لطفاً این مقاله را با دقت و تا انتها همراهی کنید.

نگرانی و اضطراب چیست؟

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) اضطراب را «هیجانی که با احساس تنش، افکار نگران کننده و تغییرات جسمانی نظیر فشار خون بالا مشخص می شود» تعریف می کند.

اضطراب احساس عمیق نامشخص، مبهم و ناخوشایند ترس، هراس و دل آشوبی است که علت و عامل مشخصی ندارد و عموماً به صورت ناگهانی در فرد بروز می کند.

احساس بیولوژیکی اضطراب

اضطراب حالت احساسی بسیار بدی است که علاوه بر برانگیختگی فیزیولوژیکی در فرد حالت درماندگی و عدم تعادل روانی نیز ایجاد می کند.

ثابت شده استرس و اضطراب از یک طرف نقش عامل در شکل گیری و کیفیت عزت نفس و اعتماد به نفس دارد و از طرف دیگر می تواند معلول کیفیت عزت نفس و اعتماد به نفس باشد.

اضطراب احساس بد و ناخواسته ای است که به نگرانی عمیق حول یک موضوع ناشناخته و یا به علت یک نگرانی مربوط به موضوعی در آینده گره خورده است.

«کتاب عزت نفس روی میز شاممحمود جولایی»
معرفی کتاب عزت نفس

علت اضطراب چیست؟

همان‌طور که اشاره شد احساس اضطراب و استرس به خودی خود طبیعی و حتی کمک کننده است. اما روانشناسان بر این باور هستند زمانی که استرس و موقعیت های استرس زا در زندگی زیاد تکرار شود و مدت دار باشد، یا اینکه به صورت طولانی مدت بدن در حالت برانگیختگی (آماده باش) قرار داشته باشد، این فرد آماده اضطراب می شود.

اینکه به چه دلیلی مضطرب میشوید در هر شخص متفاوت است، مثلا ممکن است بدلیل خجولی و کمرویی مضطرب شوید یا علت آن ترس از قرار گرفتن در جاهای شلوغ و یا ترس از دست دادن عزیزانتان و هزاران دلیل دیگر باشد.

چه عوامل موجب افزایش اضطراب افراد میشود؟

همچنین تکرار زیاد موقعیت‌هایی که قبلاً برای فرد استرس زا بوده‌ یا طی آن‌ها به فرد آسیب های جدی جسمی، احساسی و عاطفی شدید وارد شده است، می تواند احتمال اضطراب را افزایش دهد.
پس اضطراب علل ناشناخته پیچیده زیادی دارد. بسیاری از آنها ممکن است یک بار اتفاق بیفتند، برخی ممکن است موجب ایجاد سایر موارد شوند، و بعضی ممکن است منجر به اختلال اضطرابی نشود مگر اینکه مورد دیگری هم وجود داشته باشد.
مهمترین علت شکل گیری آن سبک زندگی استرس زا و موارد زیر می باشد:

1- علل اجتماعی و شرایط زیست محیطی اضطراب چیست ؟

استرس های زیست محیطی، مانند مشکلات محل کار، مشکلات ارتباطی با خود و دیگران، یا مسائل خانوادگی، اصلی ترین عوامل اضطراب به شمار می روند.

آسیب های ارتباطی و عاطفی از علت های اصلی بروز و تشدید اضطراب در جامعه ایرانی است. مشکلات ارتباطی درون خانوادگی، ارتباطات غلط برون خانوادگی، احساس طرد شدگی، احساس بی ارزشی و ناخواستنی بودن، جدایی های زودهنگام می‌تواند اضطراب را در فرد به یک بیماری تبدیل کند.

همچنین اتفاقات ناگهانی مثل فقدان و از دست دادن چیزی یا کسی، تغییرات بزرگ ناخواسته در مسیر زندگی، بروز شرایط غیرمنتظره نیز می تواند شعله های اضطراب را در ذهن و وجود فرد روشن کند. بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله که در کشور ما همیشه وجود داشته اصلی ترین علت شیوع اضطراب در میان خانواده هایی است که قبلاً مشکل اضطراب نداشته اند.

2- علل ژنتیکی و ارثی اضطراب چیست ؟

مشاهدات بالینی ثابت کرده در خانواده های مضطرب احتمال بروز بیماری اضطراب در میان فرزندان بسیار افزایش می یابد و این یعنی ژنتیک و ارث یکی از عوامل انتقال اضطراب است.

اما در این میان روانشناسانی نیز هستند که معتقدند کپی کردن الگوهای رفتار اضطرابی والدین و نزدیکان است که عامل انتقال اضطراب می شود و ژنتیک بیشتر توضیح این واقعه است.

بنده (محمود جولایی) نیز با مطالعات طولانی مدتی که در این حوزه داشته ام بیشتر از عامل ژنتیکی، رفتارهای آسیب زننده والدین مخصوصاً در سنین کم فرزندان و اتفاقات بعدی و واکنش های ذهنی کودک را عامل اصلی شکل گیری اضطراب می دانم.

عوامل ارثی به این شکل اثر دارد که افرادی که خانواده ای با اختلالات اضطرابی دارند، احتمال بیشتری دارد که خودشان اضطراب را تجربه کنند.

خود هیپنوتیزم رفع اضطراب و استرس
درمان استرس و اظطرابدانلود خودهیپنوتیزم رفع اضطراب و استرس

3- علل فیزیولوژیکی اضطراب چیست ؟

تحقیقات نشان داده که میزان ترشح بعضی غدد درون ریز در خون افراد مضطرب متفاوت از مقادیر طبیعی است. ازآنجا که می دانیم افزایش یا کاهش مقادیر هورمون ها اثرات آسیب زننده ای بر فیزیولوژی بدن و حتی روان ایجاد می کند، لذا مشکلاتی مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید یا دیابت و کم کاری غدد فوق کلیوی، هورمون اپی نفرین و … می تواند بر اضطراب فرد تأثیرگذار باشد.

همان‌طور که روانشناسان، بسیاری از اختلالات اضطرابی را به عنوان عدم تعادل هورمون ها و سیگنال های الکتریکی مغز تعریف می کنند، تغییرات شیمیایی مغز نیز در اضطراب اثر دارد.

4- نقش تغذیه در اضطراب چیست ؟

متخصصین متوجه شده اند که کمبود برخی ریز مغز ها در سبد غذایی مثل اسید آمینه، ویتامین بی 12، اسید فولیک و منیزیم میتواند عامل بروز اضطراب گردد.

با مصرف مواد غذایی که این عناصر را بیشتر دارند می توان به روند کاهش اضطراب کمک کرد. همچنین چاقی یا لاغری مفرط از طریق آثار روانی موضوع می تواند فرد را آنقدر نگران کرده باشد که اضطراب شکل گیرد.

ثابت شده کاهش وزن در افراد دارای چاقی مفرط، موجب کاهش اضطراب می گردد.

5- نقش بیماری در اضطراب چیست ؟

مشاهده شده افرادی که به صورت طولانی مدت بیمار و بستری بوده اند و یا افرادی که دچار معلولیت های جسمانی یا بیماری های خاص می شوند، مستعد ابتلا به اضطراب هستند.

همچنین برخی صدمان ناشی از ضایعات مغزی می تواند موجب ایجاد علائم اضطراب گردد.
عوامل پزشکی مانند نشانه های بیماری های مختلف، اثرات تجویز دارو، یا استرس شدید جراحی یا بیماری طولانی مدت در تشدید اضطراب تأثیر مستقیم دارند.

اضطراب طبیعی | راز موفقیتتفاوت اضطراب طبیعی و اضطراب مرضی

احساس ناخوشایند گذرا و قابل مدیریت غیرتکراری را که همه ما عموماً تجربه می‌کنم، اضطراب طبیعی می‌نامند. من و شما انسان هستیم. پس بروز احساسات چه خوب و چه بد جزو زندگی ما است.

واکنش دفاعی سیستم روان ما در مقابل شرایط پیش بینی نشده و استرس زای شدید اضطراب است. پس اضطراب لازم و طبیعی است. با تکرار همان استرس و اضطراب طبیعی و عدم تلاش برای کاهش ماندگاری اثرات و احساس بد ناشی از آن و برخی عوامل تشدید کننده که در بالا اشاره کردیم حساس اضطراب طبیعی به اضطراب مرضی بدل می گردد.

توجه داشته باشید که درک تفاوت بین احساس طبیعی اضطراب و اختلال اضطراب مرضی که به مراقبت های پزشکی نیاز دارد می تواند به شخص در شناسایی وضعیت و درمان آن کمک می نماید. در این مقاله با توضیحات جامع و البته به زبان ساده همه موضوعات مربوط به انواع اضطراب و توصیه های درمانی اضطراب را تقدیم شما می کنیم.

احساس طبیعی اضطراب چیست؟

هنگامی که فردی در معرض طولانی مدت عوامل بالقوه آسیب و نگرانی  قرار می گیرد، احساس اضطراب نه تنها طبیعی بوده، بلکه برای بقاء ضروری است.

از اولین روزهای آغاز زندگی اجتماعی بشریت، رویکرد شکارچیان و خطرات ناگهانی، موجب ایجاد هشدارهایی در ذهن و بدن و فرار می گردید. این هشدارها به شکل افزایش ضربان قلب، تعرق و افزایش حساسیت نسبت به محیط اطراف ظاهر می شوند.

این خطر باعث ترشح آدرنالین، هورمون و پیام  رسان شیمیایی در مغز می شود که به نوبه خود موجب واکنش های اضطرابی در یک فرایند به نام واکنش «جنگ یا گریز» می گردد.

این امر انسان را آماده مقابله یا فرار در برابر هرگونه تهدید بالقوه ایمنی می کند. برای بسیاری از مردم، فرار از رویارویی با حیوانات وحشی و خطرات قریب‌الوقوع، کمتر از آنچه برای انسان های اولیه وجود داشته، اهمیت دارد.

در حال حاضر اضطراب حول موضوعات کار، پول، زندگی خانوادگی، سلامتی و سایر مسائل حیاتی بدون نیاز به توجه فرد به لزوم واکنش «جنگ یا گریز»، سیر می کند.

احساس عصبی قبل از یک رویداد مهم زندگی یا در یک وضعیت دشوار، بازتاب طبیعی از واکنش زود هنگام «جنگ یا گریز – Fight Or Flight» است. همچنان می تواند برای بقاء، حیاتی باشد – به عنوان مثال، اضطراب در مورد تصادف با ماشین هنگام عبور از خیابان، به این معنی است که فرد به طور غریزی برای جلوگیری از خطر به هر دو طرف نگاه می کند.

اختلال اضطرابی طبق نظر انجمن روانشناسی آمریکااختلالات اضطراب یا اضطراب مرضی

گاهی اوقات مدت زمان یا شدت احساس اضطراب، می تواند بی ارتباط با عامل اولیه یا عوامل استرس زا باشد. علائم بیماری بدنی مانند افزایش فشار خون و حالت تهوع نیز ممکن است بروز کند.

این واکنش ها ناشی از تبدیل اضطراب به یک اختلال اضطرابی می باشد.

براساس نظریه انجمن روانشناسی آمریکا-APA فرد مبتلا به اختلال اضطرابی تحت عنوان «شخصی دارای افکار یا نگرانی های مزاحم تکرار شونده» توصیف می شود. هنگامی که اضطراب به مرحله اختلال و بیماری می رسد، می تواند عملکرد روزانه فرد را مختل کند.

علائم اضطراب و افسردگی (علائم ابتلا به اختلال اضطراب چیست ؟)

مهم ترین علائم اضطراب عبارتند از:

  • بی قراری، و احساس بی حوصلگی شدید.
  • ترس و احساس هراس.
  • احساس نگرانی غیرقابل کنترل.
  • یادآوری و تکرار خاطرات و اتفاقات تلخ گذشته.
  • افزایش تحریک پذیری
  • مشکل تمرکز.
  • عرق کردن و سردی دست یا پا می تواند نشان اضطراب باشد.
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست یا پا.
  • احساس و باور ناتوانی.
  • تنگی نفس یا تنفس عمیق و تند می تواند نشان اضطراب باشد.
  • خشکی دهان.
  • تنش های عضلانی، سرگیجه یا ارزش می تواند نشان اضطراب باشد.
  • مشکل خواب، مانند اختلال در خواب، کابوس شبانه یا خواب ماندن.
  • تپش قلب بدون دلیل بیرونی.
  • رفتار و افکار وسواسی خارج از کنترل نیز می تواند نشان اضطراب مرضی باشد.
گرچه این علائم ممکن است در زندگی روزمره طبیعی باشد، افراد مبتلا به اضطراب آنها را در حد پایدار یا شدید، تجربه می کنند.

انواع اضطراب چیست ؟

اختلال اضطراب فراگیر:

اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر (Generalized Anxiety Disorder-GAD) عبارت از نگرانی مبهم، ناراحت کننده یا اضطراب شدیدی که زندگی روزمره فرد مضطرب را مختل می کند.

این یک اختلال مزمن است که مستلزم اضطراب و نگرانی مفرط و بلند مدت (حداقل 6 ماه) درباره وقایع، اشیاء و شرایط زندگی نامشخص است. اضطراب فراگیر شایع ترین اختلال اضطرابی است که به آن «اضطراب تعمیم یافته» نیز گفته می شود.

افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر عموماً قادر به شناسایی علت اضطراب خود نیستند. این نوع اضطراب فراگیر ترین اختلال اضطراب است که درصد بسیار بالایی از مردم جهان دچار آن هستند.

در رابطه با علت آن اطلاعات زیادی نداریم.

اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر چیست؟در میان روانشناسان جهان نیز سه نگرش وجود دارد:

  1. برخی روانشناسان میگویند این یک اختلال اضطراب ذاتی افراطی است. مثلاً یک نگرانی دائمی شدید تعمیم داده شده درونی در رابطه با ماهیت «خود» است.
  2. برخی روانشناسان باور دارند که ترس ها و هراس ها شرطی شده و در گستره بسیار وسیعی تعمیم پیدا می‌کند و بعد هم زندگی طبیعی فرد را مختل می کند.
  3. برخی دیگر از روانشناسان معتقدند که اختلال اضطراب فراگیر آموختنی است. یعنی فرد با مشاهده رفتارهای واکنشی دیگران این نوع اضطراب را به صورت الگوی ذهنی می آموزد و کم کم تعمیم می دهد.

اختلال هراس :

اختلال هراس عبارت از حملات کوتاه یا ناگهانی ناشی از ترس و وحشت شدید و دلهره است. این حملات می تواند موجب لرزش، سردرگمی، سرگیجه، تهوع و مشکلات تنفسی شود.

حملات هراس به سرعت رخ داده و پس از 10 دقیقه به اوج می رسد. با این حال، ممکن است حمله هراس چند ساعت ادامه یابد.

دقت داشته باشید که اختلال هراس همان ترس نیست بلکه نوعی اختلال اضطراب ناتوان کننده است.

اختلالات هراس معمولاً پس از حوادث ترسناک یا استرس طولانی مدت اتفاق می افتد که فرد احساس خطری قریب‌الوقوع وحشتناک می‌کند.

فردی که در معرض حمله هراس قرار دارد ممکن است آن را با «بیماری زندگی در خطر»، اشتباه گرفته، و موجب تغییرات شدید رفتاری برای جلوگیری از حملات آتی گردد. حتی ممکن است فرد آنقدر احساس وحشت کند که به بیمارستان مراجعه کرده و بستری شود.

دو تا از علائم اضطراب (هراس) :

  1. حملات هراس (پانیک اتک)
  2. وحشت و ترس از تکرار  حملات هراس.

حملات هراس چیست؟

حمله هراس یا وحشت‌زدگی (Panic attack) واکنش بسیار شدید جسمی و روانی است که فرد احساس وحشتناک نابودی و مرگ را می تواند تجربه کند. جالب است که حملات هراس می تواند نتیجه استرس و از علائم اضطراب باشد و یا هیچ دلیل مشخصی نداشته باشد.

علائم حملات هراس :

هرچند حملات هراس بیماری روانی است اما بیشترین علائم بروز آن فیزیکی است که در اینجا به مهمترین علائم حملات هراس اشاره می کنیم:

  1. اختلال در تنفس یا احساس عدم توانایی در نفس کشیدن.
  2. احساس ضعف شدید، تعرق زیاد، بی حسی یا مورمور شدن بدن.
  3. احساس اینکه فرد خارج از بدن خود است.
  4. تپش قلب یا بی نظمی شدید ضربان قلب.
  5. درد فشاری شدید در ناحیه قفسه سینه.
  6. درد معده یا ناراحتی های شدید گوارشی.

همه این اختلالات در افراد دچار هراس اضطراب واقعی به نظر می رسد و فرد را وادار به مراجعه و پیگیری مشکلات پزشکی خود می‌کنند. توجه کنید که بروز یک یا چند علامت میتواند علتی غیر از حملات هراس داشته باشد که همیشه توصیه می شود حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

اختلال هراس چیست؟فوبیاهای خاص :

فوبیا عبارت است از ترس غیر واقعی از حیوانات، شرایط خاص، اشیا و …
این یک ترس غیر منطقی، غیر واقعی و اجتناب از مورد خاص است. فوبیاها مانند دیگر اختلالات اضطرابی که دلیل خاصی دارند، نمی باشند.

فرد مبتلا به فوبیا ممکن است ترس را غیر منطقی یا شدید تلقی کند، اما همچنان قادر به کنترل احساس اضطراب در حضور عامل نباشد. عوامل فوبیا از وضعیت ها و حیوانات تا موارد روزمره متغیرند.

ذهنیت پشت فکر فوبیا چیست؟

به‌طور عموم تفکر عامل تولید ترس فوبیا به دو صورت زیر عمل می کند:

  1. اول تفکر فاجعه ساز: فرد به واسطه ترس فوبیای خود تفکر فاجعه سازی دارد و بدترین اتفاق ممکنه را در ارتباط با موضوع ترس خود احتمال وقوع قطعی می دهد. مثلاً در «فوبیای آسانسور» فرد از این می ترسد که آسانسور سقوط کند و او بمیرد.
  2. دوم تفکر رفتار اجتنابی: فرد چون ترس خود را واقعی و عامل خطرزا را قطعی می داند هر کاری که برای که برای جلوگیری از ترس لازم باشد را انجام می دهد. مثال در فوبیای حیوانات فرد برای پیشگیری از رویارویی با حیوان خاص ممکن از مدت ها از خانه خارج نشود.

ترس از مکان های باز

این یک ترس و دور شدن از اماکن، حوادث یا شرایطی است که ممکن است فرار از آن دشوار باشد یا در صورت گیر افتادن، امکان کمک نباشد. مردم اغلب این شرایط را با فوبیای فضاهای باز و خارج از منزل اشتباه می گیرند، اما خیلی ساده نیست.

فرد مبتلا به ترس از مکان های باز ممکن است از ترک خانه یا استفاده از آسانسور و حمل و نقل عمومی هراس داشته باشد.

اضطراب سکوت انتخابی:

شکلی از اضطراب است که بعضی از کودکان تجربه می کنند، که حتی اگر در حضور افراد آشنا، مهارت های ارتباطی کلامی عالی داشته باشند، در مکان ها یا شرایط خاص مانند مدرسه قادر به صحبت نیستند.

اضطراب سکوت انتخابی می تواند یک شکل حاد از ترس اجتماعی باشد.

اختلال اضطراب اجتماعی یا ترس اجتماعی:

این ترس از قضاوت منفی دیگران در شرایط اجتماعی یا خجالت در جمع است. اختلال اضطراب اجتماعی شامل طیفی از احساسات، مانند ترس از صحنه، حضور یا صحبت در جمع، ترس از صمیمیت و اضطراب در برابر تحقیر و طرد شدن است. این اختلال باعث می شود افراد از موقعیت های عمومی و تماس شخصی اجتناب کنند، تا آنجا که زندگی روزمره بسیار دشوار گردد.

اختلال اضطراب جدایی:

اختلال اضطراب جدایی عبارت از سطوح بالای اضطراب از جدایی از یک فرد یا محلی که در آن احساس امنیت و ایمنی می کنند. گاهی اوقات جدایی ممکن است نشانه های بیماری هراس باشد.

خودهیپنوتیزم رفع استرس و اضطراب
روش های درمان اضطراب چیست ؟

اضطراب زیاد می تواند منجر به افسردگی نیز شود و در پاره ای از موارد درمان اضطراب کمک شایانی به درمان افسردگی می کند. همیشه بهترین روش درمان انواع اضطراب شامل ترکیبی از «روان درمانی»، «رفتار درمانی» و «تجویز دارو» می باشد.

روش خود درمانی اضطراب چیست ؟

در برخی موارد، فرد می تواند اختلال اضطرابی را در خانه بدون نظارت بالینی درمان کند. با این حال، ممکن است برای اختلالات اضطرابی شدید یا بلند مدت مؤثر نباشد.
تمرینات و اقدامات متعددی برای کمک به فرد برای مقابله با اختلالات اضطرابی خفیف، متمرکزتر یا کوتاه مدت تر وجود دارد که شامل:

  • مدیریت استرس:

یادگیری مدیریت استرس می تواند به محدود شدن عوامل بالقوه کمک نماید. هرگونه فشار و ضرب‌الاجل‌های آتی را سازماندهی کنید، برای مدیریت وظایف تهدیدآمیز، فهرست-هایی جمع آوری نمایید و متعهد شوید تا از زمان مطالعه یا کار کم کنید.

  • تکنیک های تمدد اعصاب:

فعالیت های ساده می تواند نشانه های روانی و جسمی اضطراب را تسکین دهد. این تکنیک ها شامل مراقبه، تمرینات تنفس عمیق، حمام های طولانی، استراحت در تاریکی و یوگا است.

  • تمریناتی برای جایگزینی افکار منفی با افکار مثبت:

فهرستی از افکار منفی که ممکن است در نتیجه اضطراب، به صورت مکرر ایجاد شوند تهیه کنید و در کنار آن فهرست دیگری حاوی افکار مثبت و قابل اعتماد برای جایگزینی آنها قرار دهید.  اگر علائم اضطراب مربوط به یک علت خاص، مانند یک فوبیا باشد، ایجاد تصویری روانی از موفقیت در مواجهه و غلبه بر یک ترس خاص نیز می تواند مزایایی داشته باشد.

  • شبکه پشتیبانی:

با افراد آشنایی که حامی هستند مانند یکی از اعضای خانواده یا دوستان صحبت کنید. خدمات گروه پشتیبان می تواند به صورت محلی و آنلاین نیز باشد.

  • ورزش و تمرین:

تمرینات بدنی می تواند خود انگاری را بهبود بخشد و مواد شیمیایی را در مغز آزاد کند که موجب احساسات مثبت می شود.

این موضوع که چگونه انواع اضطراب را شناسایی کنیم و در صورت لزوم به درمان آن بپردازیم بسیار حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه همه افراد به ویژه مدیران در هر سطحی اعم از خانواده، مجموعه های آموزشی و … قرار بگیرد.

رفتار درمانی شناختی CBT چیست؟روش مشاوره برای درمان اضطراب چیست ؟

یک روش استاندارد درمان اضطراب، مشاوره روانشناسی است. که می تواند شامل درمان شناختی-رفتاری (CBT)، روان درمانی یا ترکیبی از درمان ها باشد.

روش رفتار درمانی شناختی CBT

رفتار درمانی شناختی ((Cognitive Behavioral Therapy- CBT یا همان درمان شناختیرفتاری روشی درمان بیماران روانی از طریق گفتگو است.

این نوع روان درمانی به منظور شناخت و تغییر الگوهای روانی آسیب رسان است که پایه احساسات اضطرابی و آزار دهنده را تشکیل می دهند.

در این فرآیند، متخصصین روش رفتار درمانی شناختی امیدوارند تا تفکر نادرست را محدود و نحوه عکس العمل افراد نسبت به اشیا یا شرایطی که موجب اضطراب می شوند، را تغییر دهند.

به عنوان مثال، یک روان درمانگر که از روش رفتار درمانی شناختی برای اختلال هراس استفاده می نماید، تلاش خواهد کرد تا این واقعیت را تقویت کند که حملات هراس واقعاً حملات قلبی نیستند.

قرار گرفتن در معرض ترس ها و تحریکات می تواند بخشی از روش رفتار درمانی شناختی باشد. این کار افراد را تشویق می کند تا با ترس های خود مقابله کنند و به کاهش حساسیت های معمول ناشی از اضطراب کمک می نماید.

روش دارو درمانی اضطراب چیست ؟

یک فرد می تواند مدیریت اضطراب را با انواع مختلف تجویز داروها تقویت کند. تجویز داروهایی که می توانند برخی از علائم بیماری جسمی و روحی را کنترل کنند.

علائم فیزیکی اضطراب شدید

گاهی اوقات افراد به ویژه کسانی که عزت نفس آسیب دیده ای دارند در مواجهه با اختلالات زندگی دچار اضطراب شدید می شوند. اضطراب شدید و مزمن در صورت عدم درمان به تدریج بدتر می شود و کسانی که دچار اختلالات اضطرابی هستند معمولا با علائم ناخوشایندی نظیر دلهره، نگرانی شدید، آشفتگی، احساس محصور شدن به صورت تمام وقت درگیر هستند.

این علائم اضطراب می توانند آنقدر شدت بگیرند که شخص در فعالیت های روزانه خود نیز دچار اختلال و آسیب شود. در پاره ای از موارد اختلالات اضطرابی شدید باعث ایجاد ترس و وحشت، عدم تمرکز، بی قراری، خواب ناکافی و بی خوابی، احساس تنش، درد در قفسه سینه، سبکی سر، مشکلات تنفس، تنگی نفس می شود و  حتی ممکن است شخص بیمار کنترل خود را نیز از دست بدهد.

مشکلات فیزیکی  ناشی از اضطراب شدید گاهی آنقدر زیاد است که فرد بیمار تصور می کند به بیماری سختی مبتلا شده است. این علائم اضطراب عبارتند از:

  • داشتن احساس لرز در بدن
  • داشتن سردردهای سطحی یا مزمن
  • اسهال و تهوع
  • درد عضلات یا تنش های عضلانی

درمان اضطراب شدید ( درمان اضطراب عصبی )

در مواردی که اضطراب خفیف است، غالبا فرد می تواند اختلال اضطرابی را در خانه بدون نظارت بالینی طبق توصیه هایی که در بالا ذکر شد، درمان کند.

اما روش های درمانی فوق برای درمان اضطراب شدید یا درمان اضطراب عصبی ممکن است مؤثر نباشدو بیمار نیازمند مراجعه به روانپزشک مجرب باشد.

اما با این حال به این افراد توصیه می شود که در جهت بهبود عزت نفس خود گام اساسی بردارند. پاسخ دادن به پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت می تواند ارزیابی خوبی از عزت نفس این افراد بعمل آورد.

مطالعه کتاب عزت نفس به ما می فهماند که چگونه عزت نفس را افزایش دهیم و راههای افزایش عزت نفس در بزرگسالان چیست و حتی تفاوت عزت نفس و اعتماد بنفس را متوجه شویم. بنابراین توجه به مقوله عزت نفس به عنوان یک نیاز اساسی بسیار حیاتی است

پیش‌گیری از اضطراب

روش هایی برای کاهش خطر اختلالات اضطرابی وجود دارد. به یاد داشته باشید که احساس اضطراب عاملی طبیعی در زندگی روزمره بوده و تحمل آن همیشه نشانه اختلال در سلامت روانی نیست.

شما میتوانید مراحل زیر را برای کمک به کاهش هیجانات اضطرابی انجام دهید:

  • مصرف کافئین، چای، کولا و شکلات را کاهش دهید.
  • قبل از استفاده از داروهای ضد افسردگی (OTC) یا داروهای گیاهی، برای هر ماده شیمیایی که ممکن است علائم اضطراب را بدتر کند، با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.
  • یک رژیم سالم داشته باشید.
  • یک الگوی خواب منظم را نگه دارید.
  • از الکل، شاهدانه و سایر داروهای شادی آور اجتناب نمایید.

اضطراب یک هیجان طبیعی استکاهش و درمان اضطراب

  • اضطراب به خودی خود یک وضعیت پزشکی نیست، بلکه یک هیجان طبیعی می باشد که وقتی شخصی در معرض خطر قرار می گیرد برای زنده ماندن حیاتی است.
  • اختلال اضطرابی هنگامی ایجاد می شود که این واکنش تشدید و یا نسبت به مقدار ایجاد شده توسط عامل آن افزایش یابد. انواع اضطراب و اختلالات آن مانند اختلال هراس، فوبیا و اضطراب اجتماعی وجود دارد.
  • درمان شامل ترکیبی از انواع تراپی، تجویز دارو و مشاوره، همراه با اقدامات خودیاری است.
  • سبک زندگی فعال با رژیم غذایی متعادل می تواند به حفظ هیجانات اضطرابی در محدوده های سلامتی کمک کند.

نکات مهم راجع به اضطراب:

واضح ترین نشانه  مشکل ساز شدن اضطراب می تواند دشوار شدن فزاینده  انجام کارهایی باشد که شخص عادت داشته نسبتاً راحت انجام دهد.

این ممکن است به معنای صحبت کردن در مقابل گروهی از مردم، رفتن به خواربارفروشی محل، جدا شدن از یک عزیز و یا دوست، و یا سوار شدن در آسانسور باشد.

اگر اضطراب شروع به رشد کند، قطعاً ادامه خواهد یافت. اضطراب تمایل دار فراگیر شود و ذهن شما تمایل به تعمیم اضطراب دارد پس در هر مرحله بهترین کار درمان است.

منبع: دکتر دیلون براون

لینک کوتاه: bit.ly | cutt.ly | gg.gg | u.to

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
    0
    سبد خرید شما
    سبد خرید شما خالی استبرو به فروشگاه